Mert még mindig a hazai a legjobb...

Kirándulás, de hová? Magyarországra!

Hévíz és környéke

2014. augusztus 27. - argenta

Első bejegyzésem szóljon hát a címben is szereplő Hévízről. Azoknak tudnám ajánlani ezt a Balatonhoz közel eső várost, akiknek nem a strandolás az elsődleges céljuk. (A gyógyfürdőről később).

Persze, nagy előny, hogy 10-15 perces autózással, buszozással több balatoni strand is elérhető, de "magyar tengerezéshez" sokkal alkalmasabbak a vízparti települések.

Ugyanis amiről ez az 5 nap nekünk szólt, az az új helyek felfedezése volt, amit rettenetesen élveztünk. (tudjuk, egy újszülöttnek minden új).

Már az odaút is szép tájakon át vezetett, aki nem akar az M7-esen leszáguldani, (mi is ilyenek vagyunk) annak mindenképp a tó északi partját ajánlom, a régi 7-es út nyáron felér egy önkínzással. Már említettem a bevezetőben, de annak, aki nem olvasta, Budapest felől tartunk Hévízre. Mindegy, hogy a Balaton mentén haladunk nyugat felé, vagy tekergünk egy kicsit Veszprémet elhagyva, nem fogunk csalódni. Kapolcs, Ajka, Sümeg, Tapolca, van választék, a teljesség igénye nélkül. Nekünk, két, az Alföldről származó embernek valódi élményt adott maga az utazás is ezen a szép vidéken. Általában 1-2 órával hamarabb szeretünk ott lenni a szállásokon, (sokszor már így is kész a szoba) hogy legyen némi időnk akár egy ismerkedő sétára, akár egy ebédre. Most is így történt, és mivel a szállásunk egy panzióban volt, rögtön vendégül is láttak egy nagyon ízletes menüvel.

Néhány szóban kitérnék a szállásunkra. Egy Alsópáhok nevezetű faluban laktunk, közvetlenül Hévíz mellett. Ez nem a reklám helye, de messze itt kaptuk a legkedvesebb bánásmódot az összes eddigi szállásunk közül. Ezúton is köszönjük Bognár Jenőnek, igazán profi módon vezeti a panzióját, jó volt ott lenni. A leírtakból már meg lehet találni a szálláshelyet, nagyon durván ajánlom mindenkinek! :-) Alsópáhok egyébként egy nagyon szép, tiszta, rendezett és csendes kis falu a Zalai-dombság keleti részén. Hévíz látótávolságban, Keszthely (és ezzel a Balaton is) 6-7 km.

Páhoki utcakép

Első nap - Megérkezés, séta Hévízen

Első napunk délutánja Hévízen zajlott, csak sétálgattunk, felfedeztük a várost. A mellékutcákon bolyongva nem meglepő módon rengeteg zimmer frei-apartmanház, elvégre ez egy üdülőváros. De a városkép még az eldugottabb helyeken is rendezettnek mondható. Folytatva utunkat egy igazi ékkőnél kötöttünk ki, jöjjön is róla egy kép:

Hévízi "kéktemplom"

Bár nem vagyunk templom-fanatikusok, ezt az épületet mindenképp szeretném kiemelni. Kívül belül gyönyörű, és a körülötte lévő tér is rendkívül látványos. Innen még sétáltunk a szőlőshegy felé, egy másik templomig, ami kevésbé attraktív, mint az előző. Akit érdekel, Hévízen található még egy Árpád-kori romtemplom is, mi már ezt nem kerestük fel, gyalog sok lett volna. Ezt követően megkerestük a sétálóutcát, amivel ugyan semmi baj nincs, de nem fedeztünk fel benne különlegességet. Amit a belvárosban érdemes még megnézni az a tófürdő város felőli bejáratánál lévő park. A szállásról befelé sétáltunk, de estére elfáradtunk, így inkább a buszt választottuk. A buszközlekedésről annyit, ha valaki szintén a tömegközlekedést preferálná, (elvégre borvidék) akkor tanácsolnám, hogy kisebb buszjáratokat válasszon, ami lehetőleg helyből indul. Ugyanis azt tapasztaltuk, és a helyiek is erről panaszkodnak, hogy pl. a Budapest - Zalaegerszeg, vagy a Székesfehérvár - Zalaegerszeg járat legtöbbször késik (nálunk 40 percet). A kisebb, helyi buszjáratokkal nem volt rossz tapasztalatunk. Ennyit Hévízről, mint városról, összességében kellemes helynek bizonyult.

Második nap - Strandolás Vonyarcvashegyen

A 2. napra egy strandolást terveztünk, gyors mérlegelés után Vonyarcvashegyre (ezentúl legyen VV) esett a választásunk. A strandok közül én inkább a tágasabb déli partiakat kedvelem, de úgy voltunk vele, hogy eddig az északin kevesebbet voltunk, legyen hát az. Úgy gondolom, nincs nagy különbség a települések között, nagyjából ugyanerre lehet számítani Keszthelyen, Gyenesdiáson, stb. Még elcsíptük az utolsó igazán meleg napok egyikét, kellemes volt a kis fizetős strand, ugyanakkor a zsúfoltság nem tetszett. Sokkal inkább tetszik Lelle (nem a Napfény strand, ott ugyanakkora a tömeg) a tágas és ingyenes szakaszaival. Egy ilyen kis strandon, mint VV, vagy Zánkát tudom még említeni készüljünk fel arra, hogy nem sok terünk lesz a vízben sem. Még egy dologra hívnám fel a figyelmet, mégpedig, hogy VV-n a bójáknál már nem ér le egy átlagos felnőtt lába! Erre figyeljünk oda, lehet, másutt is ilyen, én a Balcsin itt találkoztam ezzel először. Szokásos fürdés, napozás, hekk-ebéd, fagyi, minden megvan ezen a szakaszon is, ami elvárható, a strand maga pedig szép, felújított állapotban van.

Vonyarcvashegy, strand

Ide autóval mentünk a cuccok miatt, de gondolom, nem lehetetlen busszal sem az eljutás. A nap végén innen is elégedetten távoztunk.

Harmadik nap - Túra Sümegre és Tapolcára

Ez volt az a nap, amit mindketten leginkább vártunk, olyan igazi aktív pihenős nap. Reggeli után felkerekedtünk, és a számunkra megunhatatlan, bár már megismert dombok között haladva felkerestük a híres Sümegi várat. Rövid kb. félórás gurulás után meg is érkeztünk, és megint nem kellett csalódnunk. Először egy parkba érkezünk, ahol állatsimogató, játszótér, csárda, bemutatópálya található, és egyből érezzük, hogy hová jöttünk. Ugyanis már az elején ki vannak állítva régi ágyúk, kicsit feljebb hajítógép, és mindenféle lovagkori dolog, nem is részletezem, érdemes megnézni. Még a vár tövében sem vagyunk, de már 50 képet lőttünk. :-) Kisgyerekkel sem lehetetlen a vár meghódítása, nem néztem az órát, de szerintem 10-15 perc alatt kényelmesen fel lehet jutni a bejárathoz. A legvégén kell vigyázni, ott már meredek, és inkább lefelé lehet veszélyes az idősebbeknek. Annál is inkább vállalható a program bárkinek, mert ún. vártaxit is lehet bérelni, ami pár perc alatt "házhoz viszi" a látogatót. A várból nagyon szép a kilátás a városra, a látképben vannak hegyek, síkság, szóval el lehet nézelődni. Igaz, nem éreztem annyira elragadónak a látványt, mint az ebből a szempontból igazán különleges helyeken, (Visegrád, Budavár) de ez nem a vár hibája. Teljesen jó program a vár helyiségeinek a bejárása, minden megvan, ami elvárható. Rendes, gondozott benyomást kelt ez a hely is, és azt lehet érezni, hogy nem vették félvállról a vár történelmének bemutatását. Várbörtönt, kovácsműhelyt és számtalan más helyiséget ismerhetünk meg. Solymászbemutató, kisállatok, játékok, és várbábszínház is rendelkezésre áll, azt hiszem, a vár igazán gyerekbarát. Nyáron legalábbis biztosan. Féltem tőle, hogy nem lesz elég látnivaló, de szerencsére nem így lett, legalább 3 órát, de akár sokkal többet is ki tud tölteni a Sümegi vár. Mi nem időztünk, mert volt még egy programunk erre a napra. Sümeg is az abszolút ajánlott kategória. Titkos tipp: aki nem szeretne a csárdában étkezni, (vagyonokért) annak ajánlom a vár bejárata előtt futó főút túloldalán lévő pizzériát. Vigyázzunk, mert nincs zebra, de ha már átjutunk, akkor finom ebédet kaphatunk.

A Sümegi vár

A nap második felére Tapolcát választottuk, mert mindkettőnket érdekelt, hogy milyen város, és még nem jártunk ott azelőtt. Hamar oda is értünk, nincs messze Sümegtől. Tipikus kisváros, egy szép főtérrel, kellemes hangulattal. Nem terveztük túl a kirándulást, de tudtuk, hogy van egy belső tó a városban, azt céloztuk meg. Egyből meg is lett, de figyeljük a táblákat, egy kapualjba kell bemenni, amit elsőre nem gondolna az ember. A tavat körülvevő park nagyon szép, és lépten-nyomon Marton László által készített szobrokba botlunk (úgy, mint egész Tapolcán). Sőt, itt a parkban található a Marton-galéria is, érdemes körülnézni, ha már ott vagyunk. Az egész parknak van egy nagyon megnyugtató és különleges (a szobrok miatt) atmoszférája. Különleges még a körben lévő régi házak miatt is. A tó - ami régen csónakázótó volt - tele van látványos kis koi halakkal és tavirózsával. A park végén a kis hídon átkelve ismét a városba kerülünk, a sárga templom környéke is szép. Érdemes visszasétálni a főútra, ahol jobbra kanyarodva a Tavasbarlang felé vettük az irányt. Ez a program minket nem vonzott annyira, de jobb is, hogy kihagytuk mert legalább 50 méteres volt a sor a pénztárnál. Ide közel esik a Trianoni emlékmű, amit mindenképp érdemes megnézni, lefényképezni. Végül, annyit mondhatok, hogy Tapolcában is kellemeset csalódtunk.

Tapolca, belső tó

Negyedik nap - Hévízi gyógyfürdő és Keszthely

Itt jött el az a program, amit talán jobb lett volna, ha kihagyunk. Az az igazság, hogy ha az ember Hévízen van, akkor elmegy a gyógytóra, és pont. Furcsa mondat lesz a következő, de kegyes volt hozzánk az időjárás: esett az eső. Ugyanis, ha szép napsütésünk van, sokkal inkább sajnálom, hogy nem valamelyik balatoni strandon töltjük az utolsó napunkat. A fürdő maga iszonyatosan drága, a vendégek zömmel 3 csoportból kerülnek ki: orosz, német, nyugdíjas. Vagy ezek tetszőleges keveréke. :) Ezzel nem is lenne baj, de ha az ember a fedett medencékben szeretne ázni, (igaz, esős nap volt, de szerintem mindig ilyen) akkor legalább szardíniának kell lennie, hogy elviselje a tömeget. A víz maga mély és meleg, azzal nincs is baj, mint ahogy nyilván a gyógyhatásával sem. A fedett rész nagyon kellemetlen szagú, rosszabb, mint egy átlagos gyógyvíz. Az egész ottlétünk alatt ott lebegett az a rossz érzés, hogy pofátlanul magasak az árak. A személyzet is kelletlen, ott te nem vendég vagy, hanem két lábon járó pénztárca. Tudom, máshol is ez van, de nem árt, ha nem éreztetik veled. Gyógyulni vágyóknak megérheti, de fiataloknak nem ajánlott. A fürdő egyébként modern, az  épületek tiszták, (bár a jelzések nem mindig egyértelműek) és a víz is úgy-ahogy kellemes. Tehát ha valakinek nem mániája a hévízi gyógytó, nyugodtan kihagyható program.

A hévízi gyógytó

A tóra csak 3 órás jegyünk volt, legalább azt jól megéreztük, hogy nem kell a napijegy. Délután maradt időnk, és a panzióban elfogyasztott (finom) ebéd után még volt kedvünk átmenni Keszthelyre. És ez volt az, ami megmentette a napot. 2 éve már láttuk a Festetics-kastélyt, így csak sétálni, bolyongani akartunk egy kicsit. Nézelődtünk a sétálóutcán, és ráakadtunk egy akcióra. Nevezetesen 7 belvárosi múzeumba (nagyon közel vannak egymáshoz) 1 belépővel be tudtunk menni. Ha máskor is lesz ez az akció, mindenkinek szívből ajánlom, érdekesek a múzeumok, bőven van látnivaló. A 7 múzeum:

-Babamúzeum

-Csigaparlament

-Történelmi panoptikum

-Vidor játékmúzeum

-Nosztalgia múzeum

-Giccs múzeum

-Kínzó múzeum

-Erotikus panoptikum (18+!)

A nosztalgia és a giccs múzeum egy helyen van, ezért egynek számítanak. Külön-külön nem részletezném mindegyiket, rájuk lehet keresni, az tetszett leginkább ebben a múzeumtúrában, hogy mindenki megtalálja a neki való látnivalót. Nem is kell hozzájuk túl sok idő, egy fél nap alatt bőven be lehet járni az állomásokat. Személyes kedvencem volt a Nosztalgia múzeum, ott el tudtam volna időzni többet is a részletek böngészgetésével. Igazán mást nem is csináltunk most Keszthelyen, nem jutott másra több idő. Csak még egy finom borra. :-) Apropó, a szállásunkon ittuk a legfinomabb bort. Aki erre a környékre látogat, feltétlenül kóstolja meg a Cserszegi Fűszeres fajtát!

Keszthely, Nosztalgia múzeum

Ez volt egy 5 napos nyaralás története, az utolsó nap már a hazautazásról szólt. Ha nem lettünk volna időhöz kötve, még egy vár, (pl. Szigligeti) vagy a Veszprémi Állatkert belefért volna. De így is nagyon jól éreztük magunkat, biztos, hogy visszatérünk még erre a vidékre!

Köszönöm, hogy elolvastad!

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.